Kurban ve Bayram…

Ahmed ÇITLAKOĞLU

 31 Temmuz Cuma, Kurban Bayramı… 

***
Kurban; Allah’a yaklaşmak ve Allah rızasına ermek niyetiyle kesilen, kurban edilen hayvanların genel tanımıdır.
 
Kurban; sadece hayvan boğazlamak ve ihtiyaç sahiplerine et dağıtmaktan ibaret değildir…
 
Kurban; Hz. İbrahim aleyhisselamın oğlu İsmail aleyhisselamı Allah için feda edebilmesinin, oğul Hz. İsmail’in baba Hz. İbrahim’e itaat ve teslimiyetinin sembolüdür… 
 
Kurban; Peygamberimizin (s.a.v) kurbanın meşru kılındığı hicretin ikinci yılından vefatına kadar hiç aksatmadan sürekli olarak her yıl yaptığı ve yapılmasını tavsiye ettiği bir ibadettir.
 
Kurban; yeryüzünde “ilk” cinayet sebebidir!.. 
Kurban; Allah'a teslimiyetin ve şükrün ifadesidir..
 
Kurban;  Hz. Âdem’in çocukları Kâbil ile Hâbil’in samimiyet sınavının (günümüz Kâbil ve Hâbilleri için) her yıl tekrarlandığı bir sınavdır!.. Öyle bir sınav ki, Allah’ın emrine en güzel şekilde itaat eden ve kanaatkâr davranan, sahip olduğunun en iyisini Allah’a adayan Hâbillerin kazandığı, samimiyetsiz ve kıskanç tavırlarıyla sahip olduğunun en kötüsünü Allah’a adayan Kâbillerin kaybettiği bir sınav!..
 
Kurban; Hz. İbrahim en değerli varlığı oğlu İsmail’i Allah’a kurban olarak sunduğu teslimiyet imtihanının (günümüz baba İbrahimler ile oğul İsmailler için) her yıl tekrarlandığı bir imtihandır!.. Öyle ağır bir imtihan ki, peygamber bir baba ve oğlun sahip olunan her şeyin Allah yolunda tereddütsüz feda edilebileceğinin insanlığa yaşanarak gösterildiği bir imtihan!.. 


 
Bayramlar, Müslümanlar için turizm müesseselerini ihya etme vesilesi ve tatil fırsatı değildir…
Bayramlar, ana ve babalardan, akraba ve dostlardan, komşulardan uzaklaşmaya değil yakınlaşmaya bir fırsattır.
 
Bayramlar, özellikle Ramazan ve Kurban Bayramı; zenginlerin fakirlerle, evlatların anne ve babalarıyla, torunların babaanne-anneanne ve dedeleriyle, akrabaların, kardeş ve dostların birbirleriyle buluşma ve kaynaşma vesilesidir.
***
Kurban Bayramı; Allah için maddi fedakârlıkta bulunan, verilen nimetlere şükreden, keder ve sıkıntılara sabreden, kendilerini haramdan koruyan ve yaptıkları ibadet ve tövbelerle günahlardan temizlenen Müslümanlara; bu ibadetlerinin karşılığı olarak Allah’ın bir hediyesidir…
 
Kurban Bayramı; kendini ve Rabbini bilenlerin, tefekkür ve tezekkür edenlerin, gönülden Rabbine teslim olanların bayramıdır…   
 
Kurban Bayramı; “Ben hanif (hakka yönelmiş) olarak, yüzümü gökleri ve yeri yaratan Allah’a çevirdim ve ben müşriklerden değilim. Şüphesiz benim namazım, kurbanım, hayatım ve ölümüm âlemlerin Rabbi olan Allah içindir. O’nun hiçbir ortağı yoktur. Ben bununla emrolundum ve ben Müslümanların ilkiyim.” diyerek, Resul-i Ekrem’in sünneti üzere kurbanlarını kesenlerin bayramıdır…
 
Kurban Bayramı; aynı zamanda Haccın bayramı, hacılar bayramıdır…
 
Kurban Bayramı, Kurban kesmeye ve eş-dost, sıla-i rahim (akraba) ziyaretlerine vesile olması sebebiyle Müslümanlar için büyük bir nimettir, ibadettir… Bazıları için bir tatil fırsatı, bazıları için de hayvan pazarlama fırsatıdır.
***
Kurban Bayramı Müslümanların bayramıdır… Hâbillerin, İbrahimlerin, İsmaillerin bayramıdır… 
 
Kâbil olanlar; Hâbil, İbrahim ve İsmail olamayanlar; Kurbandaki hikmeti ve Bayramdaki güzelliği anlayamayacak; Kurban kesmeyi hayvan katliamı, bayramlaşmayı da turistik tatil bilecek ve göreceklerdir.
***
Kurbanı doğru anlamak!..
Kurbanı doğru anlayabilmek için önce Kâbil ve Hâbil ile Hz. İbrahim ve Hz. İsmail’in Kur’anı Kerimdeki kıssalarını doğru anlamak gerekir…
 
Hâbil ile Hz. İbrahim’in kıssaları doğru anlayabilmek için onların Allah’a adadığı kurban ile kestiğimiz (adadığımız!) kurbanlarımızı doğru mukayese etmek ve kurban keserken neyi kurban ettiğimizi doğru anlamak gerekir!
 
Hz. Âdem’in büyük oğlu Kâbil’in kardeşi Hâbil’i öldürme sebebi; Hâbil’in kurbanı kabul edilirken kendi kurbanının kabul edilmeyişidir… Kurbanın kabul edilişine vesile takvadır... Kardeş katilliğinin sebebi ise hasedliktir!
***
Kurban, aslında Allah’a ait olanı Allah’a vermektir… Kurban ettiğimiz şeyin kendisi de esasında Allah’a ait değil midir?
***
Kurban kesmeye imkânı olduğu halde “benim kurban kesmeye gücüm yok” demek; sağlamken  “ben sakatım” demektir!..
***
“Allah’ım! Bu kurbanlar senin nimetindir ve senin rızan içindir. Benim, ailemin ve ümmetimin kurbanlarını kabul eyle!” ( İbn Mâce, Edâhî, 1; Ebû Dâvûd, Dahâyâ, 3-4.)
 
Vesselam… 
Ahmed Çıtlakoğlu
26 Temmuz 2020 Pazar  / 05 Zilhicce 1441